Svar: Undgå propper i ørerne
11. april 2019
Alder:
5 mdr.
Kære glade førstegangs mor
Dejligt at høre, at det går langt bedre med søvnen, og at jeres dreng nu sover en daglig lur ude, skønt! :)
Det lyder også rigtig dejligt med en uges ferie for jer alle tre, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på at små børn ikke kan trykudligne, som vi andre normalt ville gøre, når vi oplever for stor højdeforskel.
Det er især når man lander med fly, at der er behov for trykudligning, men vi har nok alle sammen prøvet også at få propper i ørerne under en køretur, og jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis I kan holde lidt pause undervejs. Både fordi jeres dreng er så lille, at han stadig vil have brug for stillingskift, så han ikke sidder i flere timer i samme stilling i sin autostol, men også fordi du vil kunne amme ham, skifte ham og evt. amme ham igen - hvorefter I så kan køre videre. Og har han problemer med at trykudligne, så vil du naturligt hjælpe ham på denne måde.
Det kan være en god idé at køre, når han sover - det vil sige, tage det længste træk i bilen, når han har været vågne, er aktiveret, har fået ren ble, mad/mælk osv. og er parat til at sove. Så han sover, når I kører - og så I har mulighed for at lægge nogle km bag jer, før han så har brug for ren ble og mælk igen. Så når I holder pause, så giver I ham en lidt længere pause med mulighed for bevægelse og lidt leg og stimulering, hvorefter han så kan sove igen, når I atter kører videre.
Nogle børn vil sove fra trykudligningen og vil derfor ikke reagere på det, når højden skifter og I skal derfor ikke vække ham, for at trykudligne.. men det kan være en god idé at give ham længere pauser undervejs, hvor du så naturligt ammer ham og hjælper ham med at trykudligne, hvis han har behov for det :) Bruger han sut, så kan det også være en god idé at lade ham have sutten i munden, når han sover og I kører, fordi det at sutte og synke spyttet også kan hjælpe ham...
Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig god ferie til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske