Svar: Undgå propper i ørerne

11. april 2019

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære glade førstegangs mor

Dejligt at høre, at det går langt bedre med søvnen, og at jeres dreng nu sover en daglig lur ude, skønt! :)

Det lyder også rigtig dejligt med en uges ferie for jer alle tre, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på at små børn ikke kan trykudligne, som vi andre normalt ville gøre, når vi oplever for stor højdeforskel.

Det er især når man lander med fly, at der er behov for trykudligning, men vi har nok alle sammen prøvet også at få propper i ørerne under en køretur, og jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis I kan holde lidt pause undervejs. Både fordi jeres dreng er så lille, at han stadig vil have brug for stillingskift, så han ikke sidder i flere timer i samme stilling i sin autostol, men også fordi du vil kunne amme ham, skifte ham og evt. amme ham igen - hvorefter I så kan køre videre. Og har han problemer med at trykudligne, så vil du naturligt hjælpe ham på denne måde.

Det kan være en god idé at køre, når han sover - ...

Annonce

... det vil sige, tage det længste træk i bilen, når han har været vågne, er aktiveret, har fået ren ble, mad/mælk osv. og er parat til at sove. Så han sover, når I kører - og så I har mulighed for at lægge nogle km bag jer, før han så har brug for ren ble og mælk igen. Så når I holder pause, så giver I ham en lidt længere pause med mulighed for bevægelse og lidt leg og stimulering, hvorefter han så kan sove igen, når I atter kører videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn vil sove fra trykudligningen og vil derfor ikke reagere på det, når højden skifter og I skal derfor ikke vække ham, for at trykudligne.. men det kan være en god idé at give ham længere pauser undervejs, hvor du så naturligt ammer ham og hjælper ham med at trykudligne, hvis han har behov for det :) Bruger han sut, så kan det også være en god idé at lade ham have sutten i munden, når han sover og I kører, fordi det at sutte og synke spyttet også kan hjælpe ham...

Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig god ferie til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder